Použití optických filtrů v digitální fotografii.
Probíral jsem se krabicemi se starým fotopříslušenstvím ještě z dob, kdy se o digitální fotografii ani nemluvilo. A samozřejmě tam byla i spousta filtrů nejrůznějších barev. Koukl jsem se, jestli nebudu něco potřebovat, ale nic jsem nenašel. Jak to tedy dnes s tou potřebou filtrů je?
No nakonec jsem přišel jen na dva filtry. Tím prvním je polarizační filtr. Ten se skutečně nedá žádným editorem nahradit. Odstraňuje totiž lesky. To by se ještě dalo v některém pokročilejším editoru zvládnout. Jenže, tím že odstraní lesky z průhledných ploch, zvýší také jejich průhlednost a tak můžeme vidět i to, co je za tou plochou. A to už žáden editor nedokáže "přičarovat". Tak že tento filtr se skutečně "digitálně" nahradit nedá. Musíme ale počítat s tím, že nedokáže odstranit lesky z kovových ploch. A snad ještě jedno upozornění. Vhodnější jsou cirkulární polarizační filtry, protože u těch lineárních dochází k nepřesnostem při měření expozice (neměl jsem ale možnost ověřit, do jaké míry). Na ukázkových snímcích je vliv filtru jasně patrný. Jeho otáčením najdeme polohu, kdy lesky jsou nejmenší a průhlednost tím pádem nejvyšší.
Takhle to vypadá bez filtru
a takto s filtrem (oba snímky pořízeny Olympusem C5050)
Dalším filtrem, který může být užitečný, je neutrálně šedý. Poslouží v případě, že potřebujeme fotit s malou hloubkou ostrosti, tak říkajíc "na plnou díru". Někdy je prostě světla tolik, že ani při nejnižší nastavené citlivosti nám nepomůže nastavit nejkratší čas, abychom nemuseli clonit. V tom nám právě pomůže onen neutrální filtr, který sníží množství světla prošlé objektivem, aniž bychom museli clonit. Upřímně řečeno, já tento filtr nikdy nepoužil a ani jej nevlastním.
Zato ale používám filtr, bez kterého se dnes klidně obejdeme. Je jím UV filtr, který u dnešních objektivů nemá jiné opodstatnění, než jako ohcrana. I já jej k tomuto účelu používám, když fotím v prašném prostředí, nebo když jinak hrozí znečištění frontální čočky objektivu. Filtr je prostě levnější.
Přechodový filtr nepoužívám a nevidím k tomu ani důvod, protože to zvládne většina editorů i freewarových.
A o různých barevných filtrech se už ani nezmiňuju. Ty opravdu nemají význam. Ale ještě jeden filtr bych přece jen zmínil a tím je filtr pro infračervenou fotografii. V barevné fotografii silně transformuje barvy. To ale taky zvládne bez problémů kdejaký editor a navíc máme pak nad tím plnou kontrolu. U černobílé fotografie silně zvyšuje kontrast a "projasňuje" zamlžené dálky. Onu transformaci barev do černobílé stupnice taky lépe provedeme v editoru. "Projasnění dálek" je však diskutabilní a asi by to bylo nad rámec tohoto tématu. U každého typu čipu je totiž citlivost k infračerveným paprskům jiná. Jestli je čip k infračerveným paprskům citlivý, můžeme otestovat např. vyfotografováním diody dálkového ovládače (při stisknutí tlačítka). I tak však musíme počítat s dlouhými expozicemi v řádech i desítek vteřin. No, je to spíš výzva pro ty, co rádi zkoušejí.
A ještě slovo závěrem. Každý filtr je optický člen se dvěma reflexními plochami navíc a kresbu objektivu určitě nezlepší, spíš počítejme s opakem. Na některých objektivech se zhoršení nijak neprojeví, ale některé jsou na další optický člen citlivější. Pokud víte, že budete fotografii chtít digitálně upravit, foťte do RAWu, pokud to přístroj umožňuje.